F2 vandens formulės panašumai ir skirtumai tarp kitų techninių sporto šakų.

Artėjant vandens formulių čempionatui, papasakojo kuo šios lenktynės ypatingos

 

Rugpjūčio 12-14 dienomis Kupiškio mariose vyks pasaulio F2 vandens formulių
čempionatas. Šis sportas Lietuvoje populiarėti pradėjo visai neseniai, todėl pats laikas pakalbėti apie tai, kuo skiriasi vandens formulių ir automobilių lenktynės.

 

Kaip ir įprastose automobilių lenktynėse, vandens formulių lenktynės prasideda startu iš vietos. Nuaidėjus starto signalui 20  F2 vandens formulių jau po 4 sekundžių vandeniu skrieja 100 km/val. greičiu, o jau ties startiniu posūkio greitis siekia virš 180 km/val. Šiandieninės technikos kontekste, tai nėra didžiausias pagreitis, tačiau reikia nepamiršti vieno svarbaus dalyko.
 
 

 

Stulbinantis galios ir svorio santykis

 

Čia sumontuoti 2,5 litro V6 formos varikliai, kurie visiems dalyviams yra vienodi ir išvysto 200 AG. Automobilių sporte tokia galia yra tik pirmasis laiptelis ir dažniausiai pasaulio trasose galima išvysti lenktynes, kur variklių galia prasideda bent jau nuo 350 AG.

 

Tačiau čia vandens formulės F2 turi vieną pranašumą. Iš anglies pluošto pagaminta formulė kartu su pilotu privalo sverti ne mažiau nei 550 kg, o tai yra daugiau nei dvigubai mažiau už įprastą lenktyninį automobilį. Greitėjant pilotai variklio pavertimo pagalba iškelia formulės priekį ir po akimirkos ši skrieja virš vandens. 

 

Lemiamą vaidmenį atlieka sraigtas, kuris nuolat lieka vandenyje. Švelniai tariant, jis čia toks pat svarbus kaip padangos automobilių sporte. Kiekvienas sraigtas yra pagamintas rankomis ir nulemia, kaip formulė greitės, kaip plauks per nelygų vandenį ir panašiai. Kiekviena komanda savo arsenale turi bent po 10-15 skirtingų sraigtų, tinkančių įvorioms trasoms ar oro sąlygoms.  

 

Kokie stabdžiai?

 

Formulė jau iškilus virš vandens ir pirmojo posūkio link skrieja beveik 190 km/val. greičiu. Automobilių lenktynėse vairuotojas lauktų geriausio momento stipriam stabdymui, o vandens formulėse tokio net nėra. Tačiau čia ir slypi visa posūkių magija.

 

Prieš bujomis pažymėtus posūkius vandens formulių pilotai „prilaužia“ variklio kampą, taip nuleidžiami formulę ant vandens. Šis dėl unikalios katamarano konstrukcijos tarsi įsikabina į vandenį. Sukibimas toks stiprus, kad vandens formulė 90 laipsnių posūkį gali įveikti 140 km/val. greičiu ir sugeneruoti net 4,5 G išcentrinė jėgą posūkio viduryje. Prilygti tokiai staigiai dinamika automobilių sporte galėtų tik F1 bolidai.
 
 

 

 

Lyg sausas iš vandens

 

Milžiniškas greitis ir kaklą laužiančios jėgos reikalauja griežčiausių saugumo taisyklių. Šiuo klausimu automobilių ir vandens formulių pilotai turi bendrų sprendimų, tačiau visa kita skiriasi labai stipriai. Nesvarbu, ar lenktyniauji ant vandens ar ant asfalto, visi privalo naudoti šalmus, kaklo apsaugas, specialius kombinezonus ir lenktynininko batus, kurie neslysta nuo pedalų. Papildomai vandens formulių pilotai dėvi neskęstantį kombinezoną.  

 

Tiek ralio, tiek žiedinių lenktynių dalyviai važiuoja su automobiliais, kuriuose sumontuoti saugumo lankai. Jie apsaugo vairuotojus nuo stiprių avarijų ir kėbulo deformacijos. Vandens formulėse saugumo lankų nėra, tačiau stiprius smūgius pilotų kabinoje apsaugo taip vadinama “Kapsulė” (sustiprintas kokpitas), kuri yra pagaminta iš tam tikrų sluoksnių karbono ir kevlaro medžiagų, papildomai įrengta “Air bag” oro pagalvių sistema.   

 

Tiesa, vandens formulės yra gana naujas sportas, nes jo ištakos prasidėjo maždaug 1980-aisiais. Tada pilotai plaukdavo su atviro tipo formulėmis, kurios buvo pagamintos iš medžio faneros ir turėjo galingus V8 variklius. Per tiek metų saugumas čia pasikeitė neatpažįstamai ir šiandien kiekvieno dalyvio formulėje sumontuota kapsulė- “crash box” ir speciali oro pagalvių sistema. 

 

Vandens formulei apsivertus, viršuje išsiskleidžia didelė oro pagalvė ir iškelia laivo priekį į paviršių. Toks sprendimas taikomas tam, kad jei pilotas netektų sąmonės ar dėl kitų priežasčių negalėtų palikti laivo, liktų paviršiuje ir lauktų pagalbos. 
 
 

 

 

Žiūrovai mato viską

 

Taip pat automobilių ir vandens formulių lenktynių sportas stipriai skiriasi ir tiems, kurie jį stebi. Dažniausiai žiedinėse lenktynėse trasos būna bent 4 kilometrų ilgio, verdančias kovas žiūrovai tiesiogiai gali matyti tik prie to posūkio, kur nusprendė atsisėsti.

 

Tuo tarpu vandens formulių trasos ratas yra tik apie 1,7 km ilgio ir dėl to, kad vyksta ant vandens telkinio, kurio krante likusiems žiūrovams leidžia matyti kiekvieną intrigą visų lenktynių metu. Būtent tokiu azartišku reginiu galės pasidžiaugti rugpjūčio 12-14 dienomis atvykę į Kupiškio mariose vyksiantį pasaulio F2 vandens formulių čempionatą. Čia tarp 20 aukščiausio lygio komandų iš viso pasaulio Edgaras Riabko bandys pakartoti savo praėjusių metų triumfą namų trasoje.

 

Tiesa, renginys patiks ne tik sporto mėgėjams. Šventės metu veiks spalvinga amatų ir pramogų mugė. Jos metu šventės dalyviai galės iš arti susipažinti su istoriniais amatais bei sudalyvauti nuotaikinguose žaidimuose. Tuo tarpu Abi renginio dienas azartiškų plaukimų prasidės energinga muzikos fiesta su garsiausiais Lietuvos atlikėjais.

 

Scenoje pasirodys grupė „8 Kambarys“, Jessica Shy, solistė KaYra kartu su gyvo garso
grupe, „Lietuvos balsas. Kartos“ nugalėtojos „HEY! MIX“ ir kiti atlikėjai. Vasariškas vakaras gražaus ežero pakrantėje užsitęs ir po vidurnakčio, nes šokių ritmus dovanos specialūs DJ pasirodymai.

 

Esame dėkingi Kupiškio rajono savivaldybei ir ŠMSM už galimybę rengti vasaros fiestą ir F2 vandens formulių pasaulio čempionatą esančiose Kupiškio mariose.